Nakoľko kab.ventilátory s tranzistorovou reguláciou sú jednou z najčastejších porúch elektriky rozhodol
som sa pomôcť pri diagnostikovaní tejto závady.Jedná sa o automatické klimatizácie s plynulou reguláciou
rýchlosti ventilátora.(obr.č.1)
Pokiaľ sa ventilátor točí na max. otáčky bez ohľadu na polohu regulátora tak sú vadné
koncové tranzistory a je nutná ich výmena.Nasledujúci postup platí v prípade, že ventilátor nefunguje vôbec.
Do ventilátora ide konektor so 4 vodičmi v tomto poradí:
č.1 – červený hrubý – prívod plus len pri chode motora
č.2 – žltý tenký – regulácia PWM regulátor
č.3 – čierny hrubý – prívod mínus – stály
č.4 – pomarančový tenký – termistor
+ samostatný čierny káblik s konektorom faston, ktorý slúži hlavne pre diagnostiku
Na diagnostiku nám stačí bežný multimeter, žiarovková skúšačka a LED dióda s rezistorom.
Bez chodu motora preveríme odpor termistora (svorka č.4) oproti kostre (svorka č.3), ktorý by mal byť od
15 do 21ohm. Hodnota závisí od teploty.
Pri naštartovanom motore:
Do svorky č.1 je naštartovaním motora privedených +12V.(Skúšačka po pripojení čierny č.3 oproti červený č.1
musí svietiť)
Pokiaľ je všetko podľa horeuvedeného popisu ventilátor odskúšame pripojením žiarovkovej skúšačky jeden vývod
na svorku č.3 a druhý na svorku č.2. Týmto pripojením sa musí ventilátor rozbehnúť na max. otáčky.
Reguláciu v plnom rozsahu u tohto ventilátora je možné preveriť len osciloskopom alebo drahšími meracími
prístrojmi.Bežnými meracími prístrojmi to nie je možné. Alternatívou je pripojiť LED diódu na + pól(č.1)
cez rezistor 1,2kohm a druhý koniec na svorku č.2.Potom pri otáčaní regulátora otáčok ventilátora by sa mal
meniť aj jas diódy.
PS: Samozrejme je viac možností ako diagnostikovať poruchu kab. ventilátora. Toto je len jedna z možných.
Pokiaľ však pri naštartovanom motore sú splnené 2 podmienky a to že:
a,Je privedených 12V do svoriek č.1 a č.3
b,Led dióda mení jas pri otáčaní regulátora
určite je vadný kabinkový ventilátor a ostatné veci(regulátor, poistky, relé...) sú v poriadku.