Diagnostika kabinového ventilátora

Moderátoři: Rope, baffy, viteon, Kleki, Cvrček

Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod empík » sob 12. říj 2013, 9:34

Nakoľko kab.ventilátory s tranzistorovou reguláciou sú jednou z najčastejších porúch elektriky rozhodol
som sa pomôcť pri diagnostikovaní tejto závady.Jedná sa o automatické klimatizácie s plynulou reguláciou
rýchlosti ventilátora.(obr.č.1)
obr.č.1.jpg
obr.č.1.jpg (22.39 KiB) Zobrazeno 29324 krát

Pokiaľ sa ventilátor točí na max. otáčky bez ohľadu na polohu regulátora tak sú vadné
koncové tranzistory a je nutná ich výmena.Nasledujúci postup platí v prípade, že ventilátor nefunguje vôbec.
obr.č.2.jpg
obr.č.2.jpg (42.95 KiB) Zobrazeno 29322 krát


Do ventilátora ide konektor so 4 vodičmi v tomto poradí:
č.1 – červený hrubý – prívod plus len pri chode motora
č.2 – žltý tenký – regulácia PWM regulátor
č.3 – čierny hrubý – prívod mínus – stály
č.4 – pomarančový tenký – termistor

+ samostatný čierny káblik s konektorom faston, ktorý slúži hlavne pre diagnostiku

Na diagnostiku nám stačí bežný multimeter, žiarovková skúšačka a LED dióda s rezistorom.

Bez chodu motora preveríme odpor termistora (svorka č.4) oproti kostre (svorka č.3), ktorý by mal byť od
15 do 21ohm. Hodnota závisí od teploty.

Pri naštartovanom motore:
Do svorky č.1 je naštartovaním motora privedených +12V.(Skúšačka po pripojení čierny č.3 oproti červený č.1
musí svietiť)
Pokiaľ je všetko podľa horeuvedeného popisu ventilátor odskúšame pripojením žiarovkovej skúšačky jeden vývod
na svorku č.3 a druhý na svorku č.2. Týmto pripojením sa musí ventilátor rozbehnúť na max. otáčky.
Reguláciu v plnom rozsahu u tohto ventilátora je možné preveriť len osciloskopom alebo drahšími meracími
prístrojmi.Bežnými meracími prístrojmi to nie je možné. Alternatívou je pripojiť LED diódu na + pól(č.1)
cez rezistor 1,2kohm a druhý koniec na svorku č.2.Potom pri otáčaní regulátora otáčok ventilátora by sa mal
meniť aj jas diódy.
PS: Samozrejme je viac možností ako diagnostikovať poruchu kab. ventilátora. Toto je len jedna z možných.
Pokiaľ však pri naštartovanom motore sú splnené 2 podmienky a to že:
a,Je privedených 12V do svoriek č.1 a č.3
b,Led dióda mení jas pri otáčaní regulátora
určite je vadný kabinkový ventilátor a ostatné veci(regulátor, poistky, relé...) sú v poriadku.
Naposledy upravil empík dne pon 14. říj 2013, 17:36, celkově upraveno 4
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1721
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod rosta12345 » ned 13. říj 2013, 6:43

automatická klima má tranzistory a manualní odpory
EDIT: tady jsem kdysi dával schématka manualní a automatické klimy tam je to dobře vidět
http://www.xsara.cz/phpbb3/viewtopic.php?f=57&t=7026&hilit=tepeln%C3%A1+pojistka&start=60
Naposledy upravil rosta12345 dne ned 13. říj 2013, 14:53, celkově upraveno 1
EX: Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009 Obrázek
Uživatelský avatar
rosta12345
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1948
Registrován: sob 6. čer 2009, 19:07
Bydliště: Dolní Domaslavice
Vůz: EX:Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod Rope » ned 13. říj 2013, 13:45

Pokud je na ovladači označení 1-4 jedná se o předřadné odpory a pokud je tam nápis auto tak tranzistory.
Xsara picasso 1,6/80Kw, 3/2007, exclusive, panoramatická střecha, couvací senzory, barva červená lucifer, ledková denní světla a více info TU už bohužel Ex
XSARA II
Baffy 0
Viteon 0
Kleki 0
Uživatelský avatar
Rope
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 5638
Registrován: pon 1. kvě 2006, 17:58
Bydliště: OSTRAVA !!!
Vůz: X picasso, 1,6 benzín

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod rosta12345 » ned 13. říj 2013, 15:43

tři druhy ventilátoru
jeden pro auta bez klimy: http://rostislav.ponca.sweb.cz/bez.pdf
druhý pro auta s manualní klimou: http://rostislav.ponca.sweb.cz/manual.pdf
a třetí pro auta s automatickou klimou: http://rostislav.ponca.sweb.cz/automat.pdf
EX: Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009 Obrázek
Uživatelský avatar
rosta12345
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1948
Registrován: sob 6. čer 2009, 19:07
Bydliště: Dolní Domaslavice
Vůz: EX:Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod empík » pon 14. říj 2013, 17:48

Ako som sľúbil dávam doplnený návod. Ja som posudzoval manuálnu klímu podľa tejto schémy, kde sa aj číslovanie zhoduje s číslovaním Xsary:
http://empikempik.rajce.idnes.cz/nastenka#919.jpg
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1721
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod kota1234 » úte 29. zář 2015, 17:13

ja mám takovy problem že mi přestal jit ventilator když jsem ho vitahl a zkusil jsem ho na přímo tak ide ale jak ho namontuji tak nefunguje pojistky jsou všechny ok tak nevím čim to je
kota1234
Návštěvník
Návštěvník
 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 27. zář 2015, 12:10
Bydliště: Hulín
Vůz: citroen xsara 1,9 nafta 1999

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod Rope » úte 29. zář 2015, 19:00

Má jasnovidecká koule říká že nic nevidí. Myslíš že ji napoví třeba rok výroby, motor nebo třeba jestli máš klimu nebo manuální nebo poloautomatickou?
Zkus číst pravidla, vyplň si potřebné informace a........
Xsara picasso 1,6/80Kw, 3/2007, exclusive, panoramatická střecha, couvací senzory, barva červená lucifer, ledková denní světla a více info TU už bohužel Ex
XSARA II
Baffy 0
Viteon 0
Kleki 0
Uživatelský avatar
Rope
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 5638
Registrován: pon 1. kvě 2006, 17:58
Bydliště: OSTRAVA !!!
Vůz: X picasso, 1,6 benzín

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod To.tak » sob 31. říj 2015, 8:10

Chlapi, jen mě jemě naťukněte, jak se rozebírá panel pod rádiem, abych se k ovádání ventilátoru dostal a nic neulámal. Mám xsaru n1 rok 98 úplně bez klimatizace, takže předpokládám, že oprava bude záležitostí pár desetikoru, když tam jsou jen odpory.
Běží mi to jen na čtvrtý stupeň, takže myslím nemá ani cenu dobývat se a ventilátor a něco tam doměřovat.
Měl jsem AX a to bylo bezproblémové auto...NA ROZDÍL OD XSARY.
To.tak
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 40
Registrován: ned 21. čer 2015, 18:26
Bydliště: H.K což není hong-kong :-D
Vůz: malá Xsara N1 1*4 1998

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod baffy » sob 31. říj 2015, 10:11

Minulosť: Citroen sára 1.6 16V r.v.2001
Minulosť: Karol I 407 2.0 HDI 100kW r.v.2008
Minulosť: Karol II 508 Hybrid 4x4 2.0 HDI 120kW r.v.2015
Prítomnosť: Karol III 3008 2.0 bohužiaľ už BlueHDI 133kW r.v. 2018
Uživatelský avatar
baffy
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 5190
Registrován: sob 6. led 2007, 20:31
Bydliště: SR - Levice
Vůz: Peugeot 508 Hybrid 4x4 2.0HDi 06/2015

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod Cvrček » sob 31. říj 2015, 21:38

Jen malá poznámka,tak ty odpory jsou za kastlíkem.
Nyní: Xsara Picasso 2,0 HDi r.v.2001 stříbrný tahoun. A bohužel věčná špindíra na podložkách s polepenou prdelkou. Těžko nás přehlídnete ;)
Dříve: Xsara Break 1,9TD r.v.1998
Uživatelský avatar
Cvrček
V.I.P. & Xsamarád
V.I.P. & Xsamarád
 
Příspěvky: 4553
Registrován: čtv 7. čer 2007, 10:33
Bydliště: Frýdlant v Čechách
Vůz: Xsara Picasso 2.0 HDi , r.v.2001

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod To.tak » stř 4. lis 2015, 9:38

A pic kozu do vazu... tak to bych ten středový panel rozebíral úplně zbytečně. Díky moc, tvá malá poznámka mi ušetřila velké nemilé překvápko. No doufám, že aspoň ta krabička s odpory půjde rozebrat a s pájkou u toho budu co platnej..
Čas od času se tu mihnou borci , co do té elektroniky dost vidí, co takhle nechat odpory odporama a přídat k ovládání obyčejný reostat, tím by se dosáhlo plynulé regulace otáček po zapnutí na čtyřku nebo se pletu? Teda poukd se regulace udbývá změnou odporu a ne přepínáním různých vinutí motorku.
Měl jsem AX a to bylo bezproblémové auto...NA ROZDÍL OD XSARY.
To.tak
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 40
Registrován: ned 21. čer 2015, 18:26
Bydliště: H.K což není hong-kong :-D
Vůz: malá Xsara N1 1*4 1998

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod empík » stř 4. lis 2015, 14:14

Reostat na také veľké prúdy nezoženieš. Preto sa to rieši PWM regulátormi. Musíš rátať s prúdmi až do 30A. Regulátor sa dá vceľku ľahko vyrobiť alebo sú aj rôzne skladačky. Problém je však s chladením, pretože straty sú veľmi veľké. Pri verziách Xsár s automatickou klímou (plynulá regulácia) to výrobca vyriešil tak, že chladič s tranzistormi umiestnil do prúdu vzduchu, ktorý vzniká činnosťou ventilátora. Aj napriek tomuto výbornému riešeniu tranzistory z regulátora sa kazia dosť často. :)
Som rád, že ste radi, že som rád...
Uživatelský avatar
empík
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1721
Registrován: čtv 14. dub 2011, 11:23
Bydliště: Revúca, SR
Vůz: Citroen Xsara Break 2.0 HDI - 80kW r.2001

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod rosta12345 » sob 7. lis 2015, 7:48

Je to jak píše empík prostě vyměň tepelnou pojistku a hotovo :D
EX: Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009 Obrázek
Uživatelský avatar
rosta12345
V.I.P.
V.I.P.
 
Příspěvky: 1948
Registrován: sob 6. čer 2009, 19:07
Bydliště: Dolní Domaslavice
Vůz: EX:Citroen Xsara Picasso 1.6 16V SX 2009

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod Jarino69 » pon 24. říj 2016, 6:02

Čaute chlapi. Má podobný problém vymenil som odporovu poistku a všetko išlo v pohode. Cca po 3 mesiacoch prestal ísť Vetrak úplne čím to môže byť ovládaním Vetraka? Alebo zase ta poistka bo keď som ju vytiahol jedna strunka bola úplne zafarbené akokeby sa spálila. Dakujem
Jarino69
Návštěvník
Návštěvník
 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 23. říj 2016, 16:48
Bydliště: Dubnica nad Váhom
Vůz: Citroën xsara 1,4 i r.v 98

Re: Diagnostika kabinového ventilátora

Příspěvekod To.tak » pon 2. led 2017, 19:59

Prosím chlapy, co znají tajemsví kompatibility dílů mezi xsarou n1 / pikaču/pažout 206. Mám xsaru N1 a větrák běží jen na 4ku. Přes léto to nevadilo, ale teď bych to chtěl dořešit. Našel jsem v číně tuhle potvoru
Kód: Vybrat vše
https://www.aliexpress.com/item/New-Heater-Blower-Fan-Resistor-For-Peugeot-206-Citroen-Xsara-Picasso-6450EP-6-Pin/32620637801.html
za třetinu než nabízí v čechách stejný kus vrakáče bez ohledu na stáří. Číňan ale uvádí že je do do pikasa. Tak co vy na to... pasuje nebo nepasuje?
Měl jsem AX a to bylo bezproblémové auto...NA ROZDÍL OD XSARY.
To.tak
Zasloužilý přispěvatel
Zasloužilý přispěvatel
 
Příspěvky: 40
Registrován: ned 21. čer 2015, 18:26
Bydliště: H.K což není hong-kong :-D
Vůz: malá Xsara N1 1*4 1998

Další

Zpět na Návody a postupy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník