od Pikollo » ned 13. zář 2009, 16:55
Tady jsou všechny technické informace:
Používání svetel pro denní svícení upravuje zákon c. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích v § 32 odst. 1 ve znení zákona c. 411/2005 Sb. a zákona c. 226/2006 Sb.
(posledne jmenovaný zákon zrušil puvodní oznacení „obrysová“).
Svítilny musí být homologovány, vcetne umístení, montáže a zapojení podle predpisu
EHK/OSN c. 48, tak jak to predepisuje vyhláška c. 341/2002 Sb., ve znení vyhlášky
c.197/2006 Sb. Svítilny musí být oznaceny homologacním znakem E (v kroužku) s císlem
pod kterým byla homologace uvedena a s oznacením RL (oznacuje svetla pro denní svícení).
V cásti 2a uvedeného predpisu se uvádí:
1. Montáž – nepovinná na automobilech, zakázána na prípojných vozidlech,
2. Pocet – dve
3. Umístení – na šírku: bod privrácené plochy ve smeru vztažné osy, který je nejdéle
od podélné strední roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než
400 mm od vnejšího obrysu vozidla. Vzdálenost mezi
vnitrními okraji obou privrácených ploch ve smeru vztažných
os nesmí být menší než 600 mm. Tato vzdálenost muže se
zmenšit až na 400 mm, když je celková šírka vozidla menší
1300 mm.
- na výšku: nejméne 250 mm a nejvýše 1500 mm nad vozovkou.
- na délku: na prídi vozidla. Tato podmínka se považuje za splnenou,
jestliže vyzarované svetlo neobtežuje ridice ani prímo ani neprímo pres
zpetná zrcátka a nebo jiné plochy na vozidle odrážející svetlo.
4. Elektrické zapojení – jestliže jsou denní svítilny na vozidle, musí být automaticky
zapnuty, když je zarízení, které startuje nebo zastavuje motor v poloze,
která motoru umožnuje jeho beh. Aktivace a deaktivace zarízení pro
automatické rozsvícení denních svítilen musí být možná bez použití náradí.
Denní svítilny musí automaticky zhasnout, jakmile se rozsvítí svetlomety,
s výjimkou prípadu, kdy se svetlomety použijí pro prechodné varovné
rozsvecování v krátkých intervalech (svetelná houkacka).
5. Sdelovac – kontrolka zapojení obvodu je nepovinná.
Z výše uvedeného vyplývá, že se jedná o speciální svítilny, jejich umístení na vozidle je
totožné jako u svetel do mlhy. Nemusí svítit s žádným osvetlením na vozidle (tedy i bez
obrysových svetel). Jejich výhodou ne nekolikanásobne nižší spotreba elektrické energie.
Dodatecná montáž nepodléhá dalšímu schvalování
ani zápisu do technického prukazu obdobne jako je tomu u mlhových svetel. Svetel pro denní
svícení nesmí být používáno v dobe snížené viditelnosti.