Stránka 1 z 2

Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 17. pro 2010, 23:34
od Cvrček
Tak se mi včera stalo,že jsem chtěl vypnout motor a nešlo pohnout klíčkem. Bylo mi to hned jasné. Klasický problém se seknutou (spečenou) spínačkou. Jelikož jsem ve své podstatě optimista (tohle přeci musí jít opravit),tak jsem si ještě před rozebráním sehnal relé pro obejití toho špatného kontaktu. Vyjmutou spínačku jsem doma na stole rozdělal (u sebe ty části drží jeden šroubek) a mechanickou část odložil bokem,protože v ní žádný problém nebyl.
Z elektrické části jsem sundal krycí plastový díl a vnitřek vypadá takto:
Obrázek

Spínací kontakt pro klimu (kabinový ventilátor) je bokem od zbytku. Čili jsou to ty dva kontakty,vytažené vpřed. Číslo jedna,je vstup a číslo dva je výstup ze spínačky.
Obrázek

Spínání je řešeno přes dva přední kroužky. Otočný (č.1),na němž je z jedné strany přichycený kontakt spínající ostatní kontakty a na druhé,přední straně,je uchycený půlkulatý plíšek,který spojuje kontakty ventilátoru. Pevný kroužek(č.2) tvoří vnější stěnu spínačky a v jeho drážce jsou uložené kontakty oněch drátů pro ventilátor.
Obrázek

A zde vzniká ten problém se seknotou spínačkou. Onen půlkulatý plíšek se odebíraným proudem prohřeje tak,že se ze své původní pozice uvolní do prostoru mezi kroužky a tím,jak je horký,tak do pevného kroužku vyhřeje místo,kde se opře a tím pádem již nelze se spínačkou otočit.
Obrázek

V tuto chvíli hodně záleží,jak moc je to vyhřáté. Čili jak hluboko to je do toho plastu pevného kroužku zaryté. V mém případě to bylo ještě v rozumné míře,takže stačilo hryny oříznout do roviny a zahladit celou plochu. Zároveň bylo potřeba vrátit ten plech zpět na původní místo. Vyskočil z dolního uchycení (stačilo stisknout pružinku pod kontaktem a zatlačit kontakt dolů). Pak jsem již vše složil zpět a pro jistotu ten kontakt odlehčil použitím pomocného relé,jak zde na fóru popsal Bach1 a v návodu perfektně popsal milajda22.

Jinak pro upřesnění. Mám sice hrbatou r.v.2001,ale elektrickou část spínačky nechával předchozí majitel vloni měnit,kuli stejnému problému,který jsem měl včera já. Podle popisu v dokumentaci opravy,kterou jsem od předchozího majitele dostal,ji měli vyměnit za tu zesílenou. Ale těžko říct,jestli v Auto-Hofi v Jablonci to provedli podle toho ,co napsali.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010, 12:27
od jardamaly
ahoj, supr fotky , jen se zeptám foto č.2 - žlutý kabel č.1 je stálý proud jen pro kabinový ventilátor? nebo po sepnutí napájí ještě něco jiného? když tedy odštípnu u spínačky žlutý kabel ( vstup ) a červený ( výstup ) a spojím je,měl by po nastartování ventilátor běžet,chápu to dobře?

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010, 16:26
od Cvrček
Je to přesně tak,jak píšeš. Ale jen pozor,tohle je spínačka Valeo z Picassa. Jestli je to přesně i tak u klasické Xsary,si nejsem jistý. Tu spínačku jsem rozdělanou neměl.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010, 20:10
od masor68
Tak buď jsem drátenická lama nebo nevím, ale já si byl jist, že právě spínačka slouží k propojení oněch dvou drátů z fota č.2 a jejich tvrdým spojením poběží ventilátor stále. Pokud by tomu tak nebylo a šel by jen po nastartování, bylo by začlenění spínačky do okruhu zbytečné.Nebo jak to xakru je??

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010, 21:22
od rosta12345
já to chápu tak že pojede kdykoli ho pustíš na vypínači ventilátoru a nevypne se po vypnutí klíčku pokud ho nevypneš vypínačem ventilátoru

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010, 21:39
od masor68
Tak jsem si to myslel taky, ale vrtalo mi hlavou, k čemu je potom dobrá spínačka, když hlavní napájení ventilátoru spíná až nabuzení alternátoru. Nicméně už volal Cvrček a sdělil mi, že je tam ještě jedno relé, o kterém zatím nebyla řeč a u něhož může dojít ke slepení, proto to běží ještě pro sichr přes spínačku.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: úte 21. pro 2010, 19:42
od r.martinec
přidělat ještě navíc relé k ventilátoru a je pokoj.měl jsem stejný problém na P406.

Cvrček píše:Je to přesně tak,jak píšeš. Ale jen pozor,tohle je spínačka Valeo z Picassa. Jestli je to přesně i tak u klasické Xsary,si nejsem jistý. Tu spínačku jsem rozdělanou neměl.

frantíci to mají vesměs od 1998 stejný.

Zlúčil som ti príspevky. Používaj edit pokiaľ píšeš príspevky v rozsahu niekoľko minút .KLEKI

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: stř 22. pro 2010, 7:16
od Cvrček
Vzhledem k tomu,že je rozdíl ve spínačkách pro vozy vybavené BSI a pro ty bez BSI,tak bych byl raději opatrný.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: čtv 23. pro 2010, 23:29
od davados
Týká se ten problém i mojí Xsarky?Tj r.v 2002

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 24. pro 2010, 9:44
od Rope
Ja jsem tady už pár let a zatím jsem zaznamenal jen problém picassa jedničky do faceliftu. Takže by si mohl být vklidu, to že spínačka odejde to jo, ale že se zasekne buď vklidu.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 24. pro 2010, 13:49
od Marek
Na fotkách poznávám ořech spínačky, který mám v X1. Jen barvy vodičů jsou jiné. Závadu jsem měl podobnou, k zaseknutí naštěstí nedošlo. Problém byl na stejném kontaktu, jen méně roztavený plast. Projevilo se mi to nefunkčním ventilátorem, vše ostatní fungovalo. Po doplnění relátek mi voltmetr zasunutý v zásuvce cigareťáku ukazuje o několik desetin víc.
Větší míra destrukce u Cvrčkovy spínačky byla způsobena buď větším přechodovým odporem, nebo větším proudem. Cvrčku, neměl jsi zapnutou klimu, resp. nemáš automatickou klimu tehdy nepřepnutou do eko režimu? Nebo nejde přes tento kontakt žhavení nebo nějaký el. ohřev?

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 24. pro 2010, 15:38
od Cvrček
Bingo! Čekal jsem,kdy se kdo zeptá,jak se to stalo. :D
Celé se to stalo v den,kdy ráno bylo 21 pod nulou a k tomu den před tím napadalo přes půlmetru sněhu. A navíc začal foukat silný vítr. Takže z toho vznikla kalamita se zafoukanýma silnicema. Odpoledne jsme cestou z práce v tom zůstali stát v koloně za sněhovou frézou. Dva kilometry jsme jeli skoro hodinu. A k tomu,jak ten přemrzlí sníh lítal všude okolo a namrzal na autě,tak jsem měl puštěný ufuk na přední okno. A jelikož máme digitální klimu,takže se automaticky spustí klima a větrák jede na plno. Čili jednuše řečeno,maximální možný odběr a kontakt se hřeje jak to pověstné růžové zvířátko. Asi ve dvoutřetinách toho pocukávání jsem zacítil jako když se připálí plast. V tom momentě jsem tomu nedával nějakou důležitost,ale bylo to přesně ono,kdy se to zapeklo.
Jinak jsem začátkem týdne totéž řešil s kolegou z práce na jeho P-307SW,který má tutéž klimu. Volal jsem pak kamarádovi,co dělal v pažoutu servisáka a ten mi říkal,že tyhle auta to dělali. A že během zimy jim několikrát tohle přivezli. Ta klima má na tuhle starší spínačku dost velký odběr. A vždy to u nich řešili výměnou za novou spínačku. Ale to je oprava řádově někde jinde,než 60,-kaček za relé do favorita plus asi dvě koruny za koncovky na dráty.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 31. pro 2010, 15:51
od jirka123
Dobrý den
viděl jsem Vaše fotky na ohledně spínací skříňky na PICASSO.Stal se mi stejný problém jako Vám,zůstal mi klíček ve spínací skřínce a nejde mi
vytáhnout.Rozebral jsem plasty,ale nevím jakým způsobem tu spínačku dostat ven.Chtěl bych Vás poprosit o radu.Jinak vše nejlepší do nového roku,
hodně štěstí a hlavně zdraví.S tou spínačkou se mi to stalo dnes.Měl jsem štěstí,že jsem dojel domů.


Děkují Jiří

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: pát 31. pro 2010, 16:38
od Cvrček
Vítej na fóru!
Postup,jak dostat spínačku ven,najdeš v návodu,který udělal milajda22 a najdeš ho zde: http://www.sweb.cz/milajda22/uprava%20skrinky.pdf . Ten návod pak nakonec stejně využiješ,když ram budeš dávat to odlehčovací relé.

Re: Zaseknutá spínačka u Picassa

PříspěvekNapsal: sob 1. led 2011, 13:54
od wesox
hezký Nový rok pro všechny, zeptal bych se - asi Cvrčka ,stane se něco když kontakty 1 a 2 ve spínačce ( podle obr.2 ) přestřihnu a spojím nějakým konektorem-natvrdo a nechám to tak , ventilátor by měl běžet až po nastartování a po vypnutí motoru přestat foukat,aniž bych tam dával to relé ?